Vasparittya kezelési útmutató

Verzió: 1.5

A program lényege, hogy bárki könnyedén hozzáadhasson újabb hangeffekt tárakat, bennük az éppen aktuális pop kultúrai utalásokkal, vagy az adott eseményhez illő hangokkal, és ezeket könnyedén le tudja játszani bármilyen - akár külön a célra átalakított - perifériáról. Felhasználható akár komoly prezentációkhoz is, a program ugyanis a elfut a háttérben, és csak a beállított gombokat kell nyomogatni hozzá és máris kész akár egy házi vetélkedő műsor hangaláfestése.

Ez a rövid leírás ismerteti az új hangeffektek beprogramozásának folyamatát.

Tartalomjegyzék

1. Hangeffektek beszerzése

Internet. Google a jó barátunk. Akár videójátékokból vagy filmekből is kiszedhetők a hangok, játékoknál még annyival egyszerűbb is, hogy nem kell megvágni, már előre fel van dolgozva. Az ilyen forrásokkal viszont csak óvatosan! Otthoni felhasználásra nincsen ezzel baj, viszont nyilvános felhasználásnál, főleg ha olyan előadás/esemény része, amiért pénzt kérsz/kapsz, akkor ezzel szerzői jogot sértesz! Tartsuk tiszteletben a szerzői jogokat. Ilyen esetekben legjobb a saját, jogtiszta hangok használata.

1.1. Hangok letöltése általánosságban az internetről

Internetes keresőbe beírod, hogy mit szeretnél, pl "cartoon laugh sound effect", a sound effect szavak a végén fontosak, plusz sose magyarul keress, mert szinte nulla az esély hogy így bármit is találsz, kivéve, ha magyar, amit keresel. Ha beírtad a keresőszavakat rengeteg olyan oldal fog feljönni, ahol mindenféle hangeffektek között lehet keresgélni. Sok ezek közül olyan, hogy fizethetsz a hangokért, vagy eleve ingyenes, és akkor jogtisztán felhasználható.
Ezzel a keresős eljárással található akár filmsorozatokhoz rajongói oldal, ahol az ikonikus hangeffektek ki vannak gyűjtve, pl. ha Star Trek fan vagy: http://trekcore.com/audio/

1.2. Hangok letöltése videómegosztókról

Számtalan hangeffekt beszerezhető feltöltött videókból, vannak olyan videók is, amik konkrétan egy hangeffektet tartalmaznak, pont erre a célra, hogy mi letöltsük. Ilyenkor ha nincs külön letöltés gomb, rákereshetünk olyan weboldalakra, amik az egyes videómegosztók tartalmának mp3-á konvertálását és annak letöltését nyújtják (pl.: "youtube to mp3"). Arra vigyázz, hogy az így beszerzett hangeffektek nem feltétlen jogtiszták!

1.3. Hangok kiszedése videójátékokból

Ez vagy a legegyszerűbb, vagy a legnehezebb. Jellemzően a régebbi játékoknál a hangok csak ott vannak egy mappában, vagy egy zip álományban, aminek legfeljebb a kiterjesztése tér el (pl. a Quake-es "pak" kiterjesztésű fájlok ilyenek, ezt a Total Commander minden gond nélkül megnyitja). Nehezebbik eset viszont, ha egy egyedi csomagban van, ebben az esetben keresned kell ahhoz a konkrét játékhoz egy extractor-t.

1.4. Saját hangok készítése

Ez egy külön szakma, úgyhogy itt az útmutató keretein belül nem fogok belemenni.

2. Hangeffekt feldolgozása

Erre csak akkor van szükség, ha meg kell vágni a hangot, mert más is szól előtte/utána, vagy túl sok a szünet, vagy túl halk, stb. Ha most tanácstalan vagy és nem tudod hol kezdj neki, tudom ajánlani az Audacity nevű kis szoftvert. Ingyenes, nyilt forráskódú és multiplatform, emellett borzasztóan letisztult és egyszerű.

3. Hangbankok létrehozása

Ez az a rész, amikor a beszerzett hangeffektek bekerülnek a Vasparittyába.

3.1. Hozz létre egy tetszőleges nevű mappát a Vasparittya.exe mellett. A mappa neve tartalmazhat ékezetes betűt is.

3.2. Ebbe a mappába másold bele a hangfájljaid. A támogatott formátumok az alábbiak:

3.3. Most jöhet a kód rész. Az új mappában hozz létre egy "program.xml" nevű fájlt, és másold bele az alábbi kódot:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program title="Minta hangbank">
</program>
Ezzel le is fogja játszani minden gombnyomáskor véletlenszerűen valamelyik támogatott fájlt a mappából. Természetesen ha csak egy darab fájl van, akkor azt az egyet fogja minden alkalommal.

A cím csak akkor fog helyesen megjelenni, ha a "program.xml" fájl kódolása UTF-8! Ha ilyet látsz, pl. hogy "hibás", akkor rosszul csináltad. Notepad++ remekül kezeli a karakterkódolásokat, ellenben a Windows beépített Notepad-jával, plusz ez is ingyenes.

3.4. Amennyiben az egyes hangfájlok hangerejét külön szeretnénk beállítani, az összes hangfájlt egyenként kézzel kell megadni:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program title="Minta hangbank">
	<sound file="egyik.wav" volume="80" />
	<sound file="másik.wav" volume="100" />
	<sound file="harmadik.wav" volume="65" />
</program>
Ilyenkor csak a felsoroltak közül fog véletlenszerűen választani, ha bármi egyéb fájl van még a mappában, azt figyelmen kívül hagyja.

3.5. Ha ennél jobban szeretnénk testreszabni, több paraméter is megadható a fejlécben a "title" után.

paraméter lehetséges érték alapértel-mezett magyarázat
title a
mappa
neve
A hangbank neve, ami a listán látszik. Ez a mező arra van, ha olyan írásjeleket szeretnél használni a hangbank nevében, amik a mappa nevében nem lehetnek (a fájlrendszer miatt): < > : " / \ | ? *
volume 1-től 100-ig 100 Globális hangerő az összes hangfájlra. Ha hangfájlonként is meg van adva, a globális hangerő még azon felül is szabályoz.
continuous "true" vagy "false" false Amennyiben "true", a hozzárendelt gomb nyomvatartáse mellett a hang folyamatosan ismétlődik.
continuous="true" esetén az alábbi értékek állíthatók:
fade-in 0-tól 60-ig, tizedesértékekkel
(pl.: "0.5")
0 A hang a másodpercben megadott idő alatt hangosodik fel a teljes hangerőre. Tizedes értékeknél a tizedesvessző lehet pont vagy vessző is!
fade-out 0-tól 60-ig, tizedesértékekkel 0 Ugyanaz mint az előző, csak az elhalkulásra, miután a gombot elengedtük.
analog "true" vagy "false" true "true" esetén, ha analog karra/kallantyúra van kiosztva a hang, akkor a fade-in, fade-out értéket nem veszi figyelembe, hanem te irányítod közvetlenül a hangerőt.
restart "true" vagy "false" false Miután a hang teljesen elhalkult, "true" esetén legközelebb az elejéről kezdi újra, "false" esetén pedig onnan folytatja, ahol abbahagyta.
continuous="false" esetén ezek az értékek állíthatók:
overlap "true" vagy "false" true A hangok elindíthatók többször, még mielőtt az előző lecsengett volna. "true" esetén bejátssza az előző alá, "false" esetén viszont megállítja az előző lejátszást és úgy kezdi el.
wait 0-tól 600-ig, tizedesértékekkel 0.5 Ennyi másodpercet kell várni, mire újból elindíthatjuk a hangot.

Ha ezek közül az értékek közül valamelyik nincs konkrétan megadva a "program.xml" fájlban, akkor az alapértelmezett értéke fog érvényesülni. Tizedes értékeknél a tizedesvessző lehet pont vagy vessző is.

4. Példák

4.1. Ismétlődő hang, ami gombnyomásra másfél másodperc alatt felhangosodik, elengedéskor pedig ugyanilyen sebességgel elhalkul. (Pirossal kiemelve a példa szempontjából lényeges értékek.)

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program title="Left 4 Dead: Witch Encroacher" continuous="true" fade-in="1.5" fade-out="1.5" volume="80">
	<sound file="WitchEncroacher.ogg" volume="100" />
</program>

4.2. Itt a hangeffektek egymás alá játszhatók, de minden megnyomás után két másodpercig nem lehet újra elindítani.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program overlap="true" wait="2">
	<sound file="hacks01.wav" volume="100" />
	<sound file="thehacks01.wav" volume="100" />
</program>

4.3. Minden gombnyomásra azonnal újraindítja a hangot, megszüntetve az előző lejátszást, ha az még nem ért véget magától.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program title="Air horn" overlap="false" wait="0">
</program>

4.4. Az abszolút minimalista kiszerelés, minden érték az alapértelmezett, és a hangbank neve a mappa neve. A "program.xml" fájl ettől függetlenül szükséges, hogy jelezze hogy ez a mappa is egy hangbank.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<program>
</program>